۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۵۲۰۱۲
جلسه پانزدهم تفسیر سوره مائده:

توسعه باید همراه تعالی باشد| فضل خدا آمیخته با رضوان الهی است

توسعه باید همراه تعالی باشد| فضل خدا آمیخته با رضوان الهی است
آیت الله علم الهدی با بیان این که توسعه در غالب تعالی و بندگی خدا صورت می گیرد، گفت: در جامعه دینی رشد اقتصادی و رشد عبودیت خدا با هم آمیخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به آیه دوم از این سوره، گفت: محور تفسیر در این آیه «لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ» است و هر گونه که تفسیر شود، بقیه مطالبی که در این آیه است، مورد تفسیر قرار می گیرد.

وی به تفسیر این آیه براساس ظاهر آیه اشاره و اظهار کرد: در صورتی که براساس ظاهر آیه تفسیر انجام شود، خداوند مومنان را مورد خطاب قرار می دهد که اخلال در شعائر الهی نکنید، رعایت مناسک حج و ماه حرام و قربانی را از بین نبرده و حرمت نگه دارید و در ادامه می فرماید که اگر اجرای درست مناسک  را انجام دادید، فضل و رضوان و خشنودی خدا را کسب کرده اید.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: اگر «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا» را براساس تفسیر های دیگر «لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ» مورد بحث قرار دهیم، جامعه دینی مرکب است و زندگی متدینین هم مرکب است پس زندگی مردم از نظر همه شئون باید رشد داشته باشد و تنها منحصر به رشد در عبودیت و بندگی خداوند نمی شود بلکه از نظر مادی، اقتصادی و سیاسی نیز باید رشد داشته باشند.

عضو خبرگان رهبری افزود: بشر حالت پویای دارد و باید هدف خداگونگی داشته باشیم و به آن سمت حرکت کنیم، اگر به این نکته توجه شود که در زندگی بشری توسعه آمیخته با تعالی و تعالی آمیخته با توسعه باشد، می توانیم الگویی کامل به وجود آوریم.

امام جمعه مشهد به تفاوت جامعه لیبرال و دینی در افزایش و کسب سرمایه  اشاره و بیان داشت: اگر به سرمایه دار دیکتاتوری آزادی داده تا از هر راهی و با استفاده از افراد مستضعف و خون مردم سرمایه کسب کرده و آن را درآمد سرانه ملی و رشد سرمایه بنامیم، محکوم است و از ویژگی های جامعه فاسد غربی و لیبرالی است، در جامعه دینی همه فعالیت های اقتصادی در غالب تز حلال قابل اجرا است و توسعه همراه با تعالی باید باشد.

وی با بیان این که فضل و رضوان خدا با هم آمیخته است، ادامه داد: توسعه در سطح خرد و کلان باید در جهت مباح باشد، رشد اقتصادی و رشد عبودیت خدا و با هم آمیخته است و توسعه در غالب تعالی و بندگی خدا صورت می گیرد و هر دو باید با هم جلو برود، فضل خدا که مربوط به تأمین رفاه و امنیت زندگی و گذران روزمره است، آمیخته با رضوان خدا است.

آیت الله علم الهدی ابراز داشت: در این آیه به جای «الله»، کلمه « رَبِّهِمْ» آمده است چون فضل خدا از شئون ربوبیت خداوند است، بشر در همه شئون زندگی تحت مدیریت پرودگار است، خدا جهان و واحد های جهان هستی را مدیریت می کند، این خداست که اندیشه فکر و مغز را هدایت می کند تا ما حرکتی انجام داده تا در زندگی ما توسعه به وجود آید، این فضل خداوند است و این فضل از شئون ربوبیت ذات حق است.

امام جمعه مشهد افزود: امروز توسعه در جهان نسبت به سال های قبل رشد یافته که نتیجه مدیریت ذات خداوند است، خداوند موجودی را آفریده که روز به روز در حال رشد است و این رشد اقتضا می کند که توسعه در عرصه های مختلف پیدا کند، این امر از مدیریت خدا است و فضل پرودگار اقتضای آن می باشد./864/

 

امیر خاکراه
ارسال نظرات